Eurovision song contest 2012 (Semifinal 1)

Tänkte börja med en liten sumering av denna semifinal. Jag har följt svt:s inför eurovision song contest där man fått höra samtiliga bidrag. Jag har gjort en sumering med omdöme och betyg. Jag skulle nog sammanfatta denna semifinal med skrällar,skratt och skämt. Allt från yrlande tanter till flickidol från flickidol till en låt om facebook.. Ja de säger de mesta. Här kan allt hända. Häng med

1. Montenegro
Kommentar: Detta är en av de låtar jag kallar för skämt. Låten suger, har inge potensial det är liksom lite, nu tar vi kisspaus, fyller på chipsskålan.
Betyg: 0

2.  Island
Kommentar: De bör bara en fördel för Island att hamna efter ett bidrag som inte har en chans. Vilket lyfter chanserna för landet. Men jag älskar den hör låten. Jag hoppas den står bland de 10 bidrag som kvalificerar sig till den stora finalen på lördag.
Betyg: 4

3. Grekland
Kommentar: Grekland kommer aldrig med något nytt när det gäller pop/dance musik. Men låten är endå bra, showen är bra. Men de säger endå inget mer. Spelar det ekonomiska spelat stor rum för låten?
Betyg: 3

4. Lettland
Svar: Ingen kommentar.. inge speciellt, lockar inte alls
Betyg: 1

5. Albanien
Kommentar: Den här låten säger mig något, men man behöver lyssna nåra gånger innan de fastnar.
Betyg: 2,5

6. Rumänien
Kommentar: Gillar att man tagit del av instrument, de kan lyfta numret i sin helhet. Låten är helt okej, men det är ingen vinnarhit.
Betyg: 2,5

7. Schweiz
Kommentar: Helt okej, finns inte direkt något vettigt svar på vad man tycker.
Betyg: 2

8. Belgien
Kommentar: Låten är helt okej, synd att man inte lagt in en tornartshöjning, låten kommer inte riktigt något vart. Man vet inte vad som ska hända, men helt okej endå.
Betyg: 3

9. Finland
Kommentar: Den här låten är väldigt fin, att dessutom sjunga på svenska gör det finare. Dock ger sig Finland på en utmaning då de sjunger på ett språk som bara de Nordiska länder förstår.
Betyg: 4

10. Israel
Kommentar: Dåligt
Betyg: 0

11. San Marino
Kommentar: Här kommer tävlingens skämt, låten heter "The Social Network song" Låten handlar rakt igenom om facebook. Låten är svängig, den är inte dålig så men det är ingen låt jag gillar.
Betyg: 1,5

12. Cypern
Kommentar: Här har vi en av mina favoritlåtar, jag hoppas den står i final. Sök på " La la love" Njut!
Betyg: 5

13. Danmark
Kommentar: Låten är bra, lite Anna Bergendahls stuk fast bättre. Men går den till final !?
Betyg: 3,5

14. Ryssland
Kommentar: Åh den här låten är humor. Gamla tanter som smådansar kör pusseli-puss o ah. Man vill kela med någon.. (inte med dom). Låten är isig bra!
Betyg: 3

15. Ungern
Kommentar: Låten är bra, men så långt ifrån lika bra som förra årets låt. Men kan den toppa förra årets fiaskoresultat?
Betyg: 3

16. Österrike
Kommentar: Trist..
Betyg: 1

17. Moldavien
Kommentar: Här svänger de till lite, men jag rycks inte riktigt med.
Betyg: 2

18. Irland
Kommentar: De gör de igen, med dampryck i armarna som aldrig är i styr är Jedwards tillbaka med en ny dänga "Waterline" Den här låten är mer seriös jämfört med last years song "Lipstick". Förra årets låt var mycket bättre! MEN! Jag gillar den här också. Tänkar man bara låten och inte artisten så är låten bra, den förtjänar en finalplats därför att det är många andra låtar som är mycket sämre.
Betyg: 4


Detta är alltså tisdagens 18 deltagande länder. Sen kvarstår 18 andra deltagande länder som tävlar i torsdagens semfinal där b.la. Sverige tävlar och då går ut som nr 11. Jag tänkte göra så att jag ska tippa lite nu på vilka länder som kommer ta sig till final och vilka 3 länder som kommer vara närmsta utmanare. för dom som ligger runt plats 8-9-10.

Detta är baserat både lite efter hur tippade länderna är och vad jag tror. (Länder med tjock text är dom som kommer fajtas mot utmanarna om finalplatserna, dvs. länder som man inte kan vara säkra på att de kommer bra.)
OBS! (Det som står inom parantes är vad jag satt för betyg på låten)
Top 10:
1. Cypern (5)
2. Island (4)
3. Irland (4)
4. Finland (4)
5. Danmark (3,5)
6. Ryssland (3)
7. Grekland (3)
8. Belgien (3)
9. Ungern (3)

10.
Albanien (2,5)

Utmanare:
11. Moldavien (2)
12. San marino (1,5)
13. Österrike (1)

Hur röstar jag?
Källa: http://svt.se/melodifestivalen
Sverige får inte rösta i Semifinal 1, man får endast röst i den semifinal man själv tävlar i. Sverige röstar i Semfinal 2 och i Finalen. Finalen röstar alla. Se nummer nedan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0